LNG

Tom-Tech to pierwsza firma w Polsce, która w swojej flocie posiada ciągnik siodłowy SCANIA, zasilany tylko ekologicznym gazem LNG.

IMG_5549

007

DSC02490


Ekologia

Głównym powodem zakupu pojazdu napędzanego paliwem LNG przez naszą firmę są  ogromne korzyści ekologiczne, wynikające z jego stosowania. Skroplony gaz ziemny jest paliwem bardzo czystym. Dzięki niemu pojazd bez trudu spełnia wymagania normy Euro 6 i sprzyja zrównoważonemu korzystaniu z zasobów środowiska.

W opublikowanym w sierpniu 2016 r. raporcie, ogłoszonym przez Cryogas M&T  Poland oraz Iveco Poland, będącym wynikiem 6-miesięcznych testów drogowych w Polsce, wskazano na znaczące ograniczenie emisji spalin przy użyciu gazu LNG w transporcie ciężarowym.

Gaz ziemny to paliwo bardzo ekologiczne dzięki istotnemu obniżeniu emisji cząstek stałych (-95 proc. w porównaniu z silnikiem Diesla) oraz tlenków azotu (-35 proc.). Pojazdy zasilane LNG ograniczają emisję CO2 o 10 proc.

LNG vs ON

-35 % Tlenki azotu
-95 % Cząstki stałe
-10 % CO2

Ekonomia

Gaz LNG w porównaniu ze sprężonym CNG zapewnia większy zasięg bez tankowania, zbliżony do zasięgu pojazdów napędzanych silnikiem Diesla. Ciężarówki na LNG wygrywają natomiast z Dieslami pod względem kosztów eksploatacji. Mimo, że zakup tego typu pojazdów wiąże się z wyższym wydatkiem, jednak niższa cena LNG to rekompensuje. Stosowanie gazu ziemnego oznacza zmniejszenie wydatków na paliwo (brak potrzeby stosowania AdBlue), co jest najbardziej istotnym czynnikiem ekonomicznym, potwierdzającym opłacalność użytkowania pojazdów zasilanych LNG w transporcie ciężarowym. Kolejnym czynnikiem wskazującym na opłacalność tego rozwiązania jest fakt, iż dzięki nieskomplikowanej budowie układu wydechowego ciężarówek zasilanych na gaz, staje się on bardziej niezawodny, co przekłada się na niższe koszty związane z serwisowaniem.

002

003

006

004

008

009


Wygoda i bezpieczeństwo

Wykorzystanie LNG jest dla transportu nie tylko bardziej ekonomicznym, lecz również zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem, dzięki prostemu i bezpiecznemu procesowi tankowania, który nie wymaga od kierowcy skomplikowanej wiedzy technicznej. Warto podkreślić, iż zatankowanie pojazdu do pełna trwa nie dłużej niż 15 minut.

Niezwykle istotną cechą pojazdów zasilanych gazem LNG jest fakt, że ich silniki pracują zdecydowanie ciszej od silników Diesela (redukcja hałasu o 3 dB). Gaz LNG jest też bezpieczny. W postaci ciekłej jest niepalny, natomiast po wymieszaniu z powietrzem bardzo szybko się ulatnia. LNG jest gazem bezbarwnym, bezwonnym i nietoksycznym. Rozlany znika bez śladu. Istotne również jest to, że może być wytwarzany ze źródeł odnawialnych, w postaci biogazu.

Gaz ziemny powstaje w wyniku oczyszczenia m. in. z dwutlenku węgla oraz wilgoci, po tym procesie zostaje schłodzony, w efekcie czego następuje jego skraplanie. LNG jest bezpiecznym związkiem o identycznych właściwościach fizyko-chemicznych, jak gaz sieciowy. Ciężarówki napędzane gazem LNG są zatem ciche, czyste i ekologiczne. Tom-Tech z dumą może więc mówić o sobie: „Nie truję. Jeżdżę na LNG!”.